Skip to content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Menu
Menu
mniej niż 1 minuta minut

Interoperacyjność treści cyfrowych

image_pdfimage_print

Sprzedając w internecie, na przykład za pośrednictwem sklepu online, masz kilka obowiązków, które musisz spełnić wobec klienta – konsumenta.

Jednym z obowiązków jest konieczność poinformowania o mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć.

Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:
20) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć

Art. 12 ust. 1 pkt 20 Ustawa o prawach konsumenta

O co chodzi w tym obowiązku?

Najlepiej rozłożyć go na czynniki pierwsze. Otóż mamy obowiązek poinformować o:

– mających znaczenie, a zatem nie każdych, lecz tylko takich, które mają znaczenie,

– interoperacyjnościach treści cyfrowych

– ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem

– o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć.

Najwięcej problemów z tym na czym ten obowiązek polega dotyczy zwrotu: „interoperacyjnościach treści cyfrowych”.

Treść cyfrowa to inaczej dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej. Są to na przykład e-booki, audiobook, presety, zdjęcia, programy komputerowe czy aplikacje na urządzenia mobilne.

Przykłady treści cyfrowych

  • e-booki,
  • audiobooki,
  • presety,
  • zdjęcia w wersji elektronicznej,
  • programy komputerowe,
  • aplikacje na urządzenia mobilne.

Treść cyfrowa – dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej.

Art. 2 pkt 5 Ustawa o prawach konsumenta

Interoperacyjność natomiast to „zdolność systemu lub produktu do pełnej współpracy z innymi systemami lub produktami”.

Na czym polega interoperacyjność?

Genialne wytłumaczenie tego, czym jest interoperacyjność, możemy znaleźć na stronie gov.pl, która podaje żarówkę jako przykład.

Jeżeli mamy żarówkę i możemy ją wykręcić z żyrandola, a następnie wkręcić do lampki nocnej, bo zarówno do żyrandola, jak do lampki nocnej wykorzystujemy ten gwint, to ten gwint jest przykładem interoperacyjności. Żarówka wykazuje zdolność (funkcjonalność) do współpracy z innymi produktami, jak żyrandol i lampka nocna.

Ciekawym przykładem są także końcówki słuchawek czy ładowarek do telefonu. Niektórzy mają takie telefony, że każda ładowarka pasuje do tego aparatu. Inni mają taki telefon, że biegają po piętrach i szukają tej właściwej. 

Sprzedawca ma obowiązek poinformować klienta – konsumenta o mających znaczenie funkcjonalnościach Twojego produktu cyfrowego np. e-booka. Ma obowiązek poinformować konsumenta o wymogach, jakie powinien spełniać jego sprzęt i oprogramowanie, aby mógł on korzystać z naszego produktu.

Przykłady:

Przykładem będzie wskazanie, że nasz e-book jest formacie PDF. Aby go przeczytać potrzebna jest aplikacja, która otwiera pliki w tym formacie. Informacja o formacie naszego e-booka może stać się kluczowa, gdy sprzedajemy e-booka wyłącznie w formacie ePUB. Do takiego formatu wymagany jest czytnik lub specjalna wtyczka.

Świadoma decyzja konsumenta

Dlaczego trzeba informować o mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć?

Klient – konsument podczas przeglądania oferty musi mieć realną możliwość podjęcia decyzji, czy chce dany produkt zakupić. Aby decyzja miała charakter realny, nabywca musi mieć pełną wiedzę na temat produktu i jego funkcjonalności.

Ciekawym przykładem może być sprzedaż e-booka w formacie PDF, który jest zawarty w instalatorze.exe. Taki e-book wymaga systemu operacyjnego MS Windows oraz aplikacji Acrobat Reader. Jeżeli klient – konsument jest szczęśliwym posiadaczem laptopa Mac z systemem operacyjnym macOS, to informacja o braku interoperacyjności z tym systemem ma dla niego znaczenie.


Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl

Stan prawny na dzień: 15.07.2021 r.


Bibliografia

  1. Interoperacyjność, Słownik Języka Polskiego PWN, dostęp: 13.07.2021 r., https://sjp.pl/interoperacyjno%C5%9B%C4%87
  2. Czym jest interoperacyjność i podejście architektoniczne?, dostęp: 13.07.2021 r., https://www.gov.pl/web/ia/interoperacyjnosc-i-podejscie-architektoniczne
  3. Ustawa z dnia 30 lipca 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 287). 

Źródło zdjęcia: Luna Lovegood, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/rece-laptop-projektant-pulpit-4087401/, dostęp: 27.06.2023 r.

Udostępnij

Natalia Stojanowska

Prawnik biznesowy. Wspieram przedsiębiorców, którzy skupiają swoje działania w internecie. Dostarczam poszukującym wsparcia prawnego, eksperckich porad i wskazówek dotyczących prowadzenia biznesu online. Założycielka projektu Tu Dział Prawny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *