Skip to content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Menu
Menu
mniej niż 1 minuta minut

Jak wybrać odpowiednią nazwę użytkownika na Facebooku i Instagramie?

image_pdfimage_print

Nazwa użytkownika na Instagramie to kluczowy element identyfikacji naszego konta – prywatnego, firmy bądź marki osobistej. Jednak warto pamiętać, że istnieje kilka istotnych zasad, których należy przestrzegać, aby uniknąć problemów związanych z naruszeniem regulaminu serwisu. Jak wybrać nazwę użytkownika, aby była ona zgodna z regulaminem platformy?

Rejestrujesz konto, akceptujesz regulamin

Pierwszą ważną zasadą, którą określa regulamin platformy Facebook1, jest zakaz wykorzystywania w nazwie użytkownika nazw domen lub adresów URL bez wcześniejszego uzyskania pisemnej zgody właściciela platformy. Oznacza to, że nie możemy bezpośrednio odwoływać się do naszej strony internetowej poprzez nazwę użytkownika.

Przykład: Moja domena to www.stojanowska.com. Nie mogę jednak nazwać profilu @stojanowska.com.

Jest to ważne zabezpieczenie, które ma na celu zapobieganie nadużyciom i nieuprawnionemu wykorzystywaniu nazw firm czy organizacji. Wykorzystywanie nazw domen lub adresów URL w nazwie użytkownika może wprowadzać w błąd innych internautów, którzy mogą mylnie kojarzyć daną stronę z oficjalną stroną konkretnej firmy lub organizacji. 

Taka praktyka może łatwo wprowadzić w błąd i oszukać odbiorców treści, co jest sprzeczne z zasadami fair play i etyki w internecie. Z tego powodu Meta wymaga uzyskania pisemnej zgody przed wykorzystaniem w nazwie użytkownika nazw domen lub adresów URL. 

Zabezpieczenie to ma na celu ochronę użytkowników przed oszustwami i zapewnienie uczciwej konkurencji w internecie.

Nazwa strony w serwisie Facebook

Facebook wymaga, aby nazwa użytkownika dokładnie odzwierciedlała to, czym się zajmujemy na naszej stronie. Dzięki temu użytkownicy będą mieli jasność co do tego, czego mogą się spodziewać w danej przestrzeni, i unikniemy nieporozumień.

Warto zauważyć, że tylko upoważnieni przedstawiciele mogą zarządzać stronami marek, miejsc, organizacji lub osób publicznych. Jest to ważne szczególnie dla dużych firm i znanych osobistości, które powinny zadbać o to, żeby tylko odpowiednie osoby miały dostęp do zarządzania ich stronami na Facebooku. Wprowadzona przez firmę Meta zasada zapewnia większe bezpieczeństwo i ochronę tych podmiotów, w szczególności ich nazw i znaków towarowych2.

Narzucone ograniczenia

Facebook precyzyjnie określa, jakich słów/wyrażeń/kombinacji wyrazów nie można używać w nazwie strony prowadzonej na platformie społecznościowej. 

Zasady poprawnej polszczyzny a nazwa użytkownika

Nazwa użytkownika na Instagramie lub strony na Facebooku ma również znaczenie ze względu na zasady języka polskiego. W naszym języku używamy dziesięciu znaków interpunkcyjnych, które pełnią istotną rolę w zapewnieniu jednoznaczności tekstu pisanego oraz ułatwieniu jego poprawnego odbioru. Te znaki to: kropka, średnik, przecinek, dwukropek, myślnik (pauza), wielokropek, znak zapytania (pytajnik), znak wykrzyknienia (wykrzyknik), nawias i cudzysłów.

Podstawową funkcją języka polskiego jest komunikacja, dlatego interpunkcja ma za zadanie zapewnić tekstowi czytelność i ułatwić jego zrozumienie. Druga rola znaków interpunkcyjnych polega na wyrażaniu pewnych cech mowy, które w pisanej formie nie mogą być przekazane w inny sposób. Z tego też wynika trzecie znaczenie  interpunkcji, a mianowicie znaki interpunkcyjne umożliwiają poprawne zrozumienie i interpretację tekstu. Poprawne użycie znaków przestankowych przyczynia się do większej przejrzystości i zrozumiałości tekstu, a także pomaga w poprawnym interpretowaniu treści3.

Nasza nazwa to tekst, treść, prawda?

Jak wybrać nazwę użytkownika?

Podsumowując, nazwa użytkownika na Instagramie lub nazwa strony internetowej na Facebooku ma kluczowe znaczenie dla identyfikacji naszego konta i powinna być zgodna z zasadami ustalonymi przez serwis. Regulamin platformy Facebook zakazuje wykorzystywania w nazwie użytkownika nazw domen lub adresów URL bez uprzedniej pisemnej zgody, aby uniknąć wprowadzania w błąd innych użytkowników. Widzisz, że Twoja nazwa na Instagramie lub strona na Facebooku zawiera błąd? Teraz już wiesz, co robić 🙂


Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl

Stan prawny na dzień: 25.05.2023 r.


Bibliografia

  1. Regulamin platformy Facebook, (online:) https://www.facebook.com/help/instagram/termsofuse, dostęp: 16.05.2023.
  2. Nazwy stron dozwolone na Facebooku, (online:) https://www.facebook.com/help/519912414718764, dostęp: 16.05.2023. 
  3. Zasady ortografii i interpunkcji [w:] Wielki Słownik Ortograficzny PWN, Warszawa 2017, (online:) https://sjp.pwn.pl/zasady dostęp: 16.05.2023.

Źródło zdjęcia: John Schnobrich, Unsplash, https://unsplash.com/photos/FlPc9_VocJ4, dostęp: 25.05.2023 r.

Udostępnij

Natalia Stojanowska

Prawnik biznesowy. Wspieram przedsiębiorców, którzy skupiają swoje działania w internecie. Dostarczam poszukującym wsparcia prawnego, eksperckich porad i wskazówek dotyczących prowadzenia biznesu online. Założycielka projektu Tu Dział Prawny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *