Interoperacyjność treści cyfrowych
Sprzedając w internecie, na przykład za pośrednictwem sklepu online, masz kilka obowiązków, które musisz spełnić wobec klienta – konsumenta.
Na temat tego, kim jest konsument, oraz o kategoriach klientów pisałam tutaj.
Jednym z obowiązków jest konieczność poinformowania o mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć.
O co chodzi w tym obowiązku?
Najlepiej rozłożyć go na czynniki pierwsze. Otóż mamy obowiązek poinformować o:
– mających znaczenie, a zatem nie każdych, lecz tylko takich, które mają znaczenie,
– interoperacyjnościach treści cyfrowych
– ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem
– o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć.
Najwięcej problemów z tym na czym ten obowiązek polega dotyczy zwrotu: „interoperacyjnościach treści cyfrowych”.
Treść cyfrowa to inaczej dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej. Są to na przykład e-booki, audiobook, presety, zdjęcia, programy komputerowe czy aplikacje na urządzenia mobilne.
Przykłady treści cyfrowych
- e-booki,
- audiobooki,
- presety,
- zdjęcia w wersji elektronicznej,
- programy komputerowe,
- aplikacje na urządzenia mobilne.
Treść cyfrowa – dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej.
Art. 2 pkt 5 Ustawa o prawach konsumenta
Interoperacyjność natomiast to „zdolność systemu lub produktu do pełnej współpracy z innymi systemami lub produktami”.
Na czym polega interoperacyjność?
Genialne wytłumaczenie tego, czym jest interoperacyjność, możemy znaleźć na stronie gov.pl, która podaje żarówkę jako przykład.
Jeżeli mamy żarówkę i możemy ją wykręcić z żyrandola, a następnie wkręcić do lampki nocnej, bo zarówno do żyrandola, jak do lampki nocnej wykorzystujemy ten gwint, to ten gwint jest przykładem interoperacyjności. Żarówka wykazuje zdolność (funkcjonalność) do współpracy z innymi produktami, jak żyrandol i lampka nocna.
Ciekawym przykładem są także końcówki słuchawek czy ładowarek do telefonu. Niektórzy mają takie telefony, że każda ładowarka pasuje, a niektórzy mają taki telefon, że biegają po piętrach i szukają tej właściwej.
Wracając jednak do meritum, to jako sprzedawca masz obowiązek poinformować klienta – konsumenta o mających znaczenie funkcjonalnościach Twojego produktu cyfrowego np. e-booka. Jeszcze bardziej upraszczając i tłumacząc: jako sprzedawca masz obowiązek poinformować klienta – konsumenta o wymogach, jakie powinien spełniać jego sprzęt i oprogramowanie, aby mógł on korzystać z naszego produktu.
Przykłady:
Przykładem będzie wskazanie, że nasz e-book jest formacie PDF i aby go przeczytać, jest potrzebna aplikacja, która otwiera pliki w tym formacie. Informacja o formacie naszego staje się kluczowa, gdy sprzedajemy e-booka wyłącznie w formacie ePUB, do którego wymagany jest czytnik lub specjalna wtyczka.
Dlaczego trzeba informować o mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć?
Klient – konsument podczas przeglądania oferty musi mieć realną możliwość podjęcia decyzji, czy chce dany produkt zakupić. Aby decyzja miała charakter realny, nabywca musi mieć pełną wiedzę na temat produktu i jego funkcjonalności.
Ciekawym przykładem może być sprzedaż e-booka w formacie PDF, który jest zawarty w instalatorze.exe. Taki e-book wymaga systemu operacyjnego MS Windows oraz aplikacji Acrobat Reader. Jeżeli klient – konsument jest szczęśliwym posiadaczem laptopa Mac z systemem operacyjnym macOS, to oznacza, że informacja o braku interoperacyjności z tym systemem ma dla niego znaczenie.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl.
Stan prawny na dzień: 15.07.2021 r.
Bibliografia
- Interoperacyjność, Słownik Języka Polskiego PWN, dostęp: 13.07.2021 r., https://sjp.pl/interoperacyjno%C5%9B%C4%87
- Czym jest interoperacyjność i podejście architektoniczne?, dostęp: 13.07.2021 r., https://www.gov.pl/web/ia/interoperacyjnosc-i-podejscie-architektoniczne
- Ustawa z dnia 30 lipca 2014 r. o prawach konsumenta (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 287).
Źródło zdjęcia: Luna Lovegood, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/rece-laptop-projektant-pulpit-4087401/, dostęp: 27.06.2023 r.
Konkurs w social mediach. Jak przeprowadzić go zgodnie z prawem
E-book “Konkurs w social mediach. Jak przeprowadzić go zgodnie z prawem” to 137 – stronicowy przewodnik, który krok po kroku:
- tłumaczy, czym jest konkurs w ujęciu prawnym,
- wskazuje, o jakich elementach nie można zapominać, organizując konkurs,
- uczula na najczęstsze błędy występujące podczas jego organizacji,
- podpowiada, co zawrzeć w regulaminie konkursu,
- tłumaczy wymagania formalne i merytoryczne oceny zadania konkursowego,
- wskazuje, w jaki sposób dokonać wyboru zwycięskiego dzieła.
W e-booku znajdziesz wiele przydatnych wskazówek i przykładów, które pomogą Ci stworzyć Twój własny regulamin konkursu.