Spis treści
Reels podbiły profile społecznościowe. Najpopularniejsza rolka na Instagramie ma ponad 289 milionów wyświetleń [1]. Rolki (z ang. reels) to krótkie filmy, trwające do 90 sekund, które są wykorzystywane do różnego rodzaju celów, takich jak edukacja, parodia, pokazywanie backstage czy codziennego życia. Mogą być tworzone w samej platformie społecznościowej (Instagram, TikTok) lub zewnętrznej aplikacji, np. CapCut.
Tworzenie materiałów w aplikacji CapCut
Aplikacja CapCut to narzędzie do tworzenia materiałów takich jak rolki czy grafiki do mediów społecznościowych. Zgodnie z regulaminem tej platformy udostępniane tam materiały co do zasady mogą być wykorzystane do użytku komercyjnego (biznesowego), jak i osobistego.
Właściciel platformy wprowadza jednak pewne wyjątki. Przykładem jest dodawanie muzyki dostępnej w CapCut i publikowanie tak przygotowanych treści na innych platformach.
Muzyka w CapCut
Muzyka dostępna w aplikacji została podzielona na dwie kategorie:
- dźwięki do użytku niekomercyjnego (non-commercial use material),
- dźwięki do podwójnego użytku (dual use material).
Non-commercial use material to materiały dźwiękowe udostępnione wyłącznie do użytku osobistego. Użytek niekomercyjny (osobisty) to taki, który nie jest nakierowany na czerpanie korzyści finansowych.
Dual use material to materiały dźwiękowe przeznaczone do użytku zarówno komercyjnego, jak i niekomercyjnego, jednak również z określonym ograniczeniem.
Materiały oznaczone jako „commercial” lub „commercial use” mogą być wykorzystane w celach komercyjnych, ale są przeznaczone wyłącznie do publikowania ich w aplikacjach:
- CapCut,
- TikTok,
- TikTok for Business.
Przez wykorzystanie komercyjne należy rozumieć tworzenie treści promujących markę, produkty lub sugerujące powiązania z marką.
W praktyce twórca, który prowadzi markę osobistą, musi pamiętać, że publikowane przez niego treści osobiste, takie jak backstage pracy czy historie osobiste, nadal mają charakter komercyjny, ponieważ celem ich publikacji jest promocja jego marki.
Zakres terytorialny licencji
Aplikacja CapCut podobnie jak inne platformy (TikTok czy Instagram) udziela swoim użytkownikom odpowiednich licencji w zakresie muzyki. Licencje te określają nie tylko zasady wykorzystywania muzyki, lecz także zakres terytorialny, czyli terytorium, na którym używanie licencji jest dozwolone.
Nie wiesz jak korzystać z muzyki w social mediach?
Sprawdź mój webinar Wykorzystywanie muzyki w social mediach!
Podsumowanie
Wielu twórców internetowych chce tworzyć jeden materiał, np. w postaci rolki, który następnie będzie udostępniony na różnych platformach. Należy zawsze weryfikować zasady wykorzystywania materiałów tworzonych w takich aplikacjach, w szczególności w zakresie rozpowszechniania muzyki.
[1] Mowa o „Learn from Khaby”. Top 10 Most Viewed Reels on Instagram, (online:) https://www.fresherslive.com/latest/articles/most-viewed-reels-on-instagram-top-10-spectacles-1555183449, dostęp: 8.11.2023.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl.
Stan prawny na dzień: 8.11.2023 r.
Bibliografia
- CapCut Materials License Agreement, (online): https://sf16-draftcdn-sg.ibytedtos.com/obj/ies-hotsoon-draft-sg/capcut/via_platform_materials_license_agreement_en.html, dostęp: 8.11.2023 r.
Źródło zdjęcia: The Lazy Artist Gallery, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/osoba-robiaca-zdjecie-mleka-i-kawy-1253646/, dostęp: 14.11.2023 r.