Spis treści
W dzisiejszym cyfrowym świecie, pełnym gwałtownego rozwoju technologicznego, dane odgrywają kluczową rolę. Zbiory danych, będące uporządkowanymi zestawami informacji, stają się nieodłącznym elementem wielu aspektów naszego życia. Dlaczego warto zdobyć wiedzę na ich temat? Prosty przykład: najmniejsza lista subskrybentów to zbiór danych!
Zbiór danych
- Uporządkowany zestaw danych osobowych (o wewnętrznej strukturze).
- Dane osobowe muszą być dostępne według określonych kryteriów.
Może być:
- scentralizowany albo zdecentralizowany,
- rozproszony funkcjonalnie lub geograficznie.
Jakie znaczenie w przetwarzaniu ma zbiór danych?
Pojęcie zbioru danych zostało ujęte podczas określania materialnego zakresu stosowania RODO. Rozporządzenie ma bowiem zastosowanie do przetwarzania danych osobowych w sposób całkowicie lub częściowo zautomatyzowany oraz do przetwarzania w sposób inny niż zautomatyzowany danych osobowych stanowiących część zbioru danych lub mających stanowić część zbioru danych (art. 2 ust. 1 RODO).
Obecnie nie ma konieczności prowadzenia rejestrów zbiorów danych i samo pojęcie nie stanowi kryterium decyzyjnego o nałożeniu na administratora lub podmiot przetwarzający określonych obowiązków. Niemniej jednak wyodrębnienie zbiorów danych jest bardzo pomocne podczas wdrażania środków organizacyjno-technicznych w samej organizacji.
Przykłady środków organizacyjno-technicznych:
- przechowywanie zbiorów danych w dedykowanych pomieszczeniach,
- system kontroli dostępu do w/w pomieszczeń,
- środki ochrony przed szkodliwym oprogramowaniem,
- mechanizm wymuszający okresową zmianę haseł dostępu,
- uwierzytelnienie dwuskładnikowe, np. za pomocą pinu, tokena lub hasła z dedykowanej aplikacji,
- polityka czystego biurka,
- polityka czystego ekranu.
Kiedy mamy do czynienia ze zbiorem danych?
Zestaw danych
- zawiera dane osobowe,
- ma określoną strukturę,
- zapewnia dostęp do danych według określonych kryteriów.
Zbiór danych może być prowadzony:
- w systemie informatycznym lub teleinformatycznym,
- w formie elektronicznej (dokument Word, Excel),
- w formie papierowej (tradycyjnej), np. kartoteka, skorowidz, ewidencje, repertoria,
- w tej samej lokalizacji,
- w różnych lokalizacjach (archiwum dokumentów księgowo-podatkowych w biurze rachunkowym, pozostała dokumentacja w siedzibie firmy).
Przykłady:
- lista uczestników konferencji,
- lista kandydatów do pracy,
- baza klientów,
- zbiór umów zawartych z klientami,
- ewidencja korespondencji,
- subskrybenci newslettera.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl.
Stan prawny na dzień: 14.10.2020 r.
Bibliografia
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) (Dz. Urz. UE. L 2016 Nr 119 ze zm.)
- K. Witkowska-Nowakowska, Komentarz do art. 4 pkt 6 [w:] RODO. Ogólne Rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Komentarz, red. E. Bielak – Jomaa, D. Lubasz, Wolters Kluwer 2018, s. 208-210.
- Komentarz do art. 4 pkt 6, [w:] RODO, red. Sakowska-Baryła 2018, Legalis
- P. Litwiński, P. Barta, M. Kawecki, Komentarz do art. 4 pkt 6 [w:] Rozporządzenie UE w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych. Komentarz, red. P. Litwiński, Warszawa 2018, Legalis.
Źródło zdjęcia: Artem Podrez, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/jasny-marketing-biznesmen-mezczyzna-5716032/, dostęp: 24.07.2023 r.