Skip to content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Menu
0
Koszyk jest pusty.
Menu
0
Koszyk jest pusty.
mniej niż 1 minuta minut

Legalne nuty: zasady wykorzystania muzyki na Instagramie i Facebooku

image_pdfimage_print

Muzyka odgrywa istotną rolę w mediach społecznościowych, nadając klimat treściom i przyciągając uwagę odbiorców. Przedsiębiorcy korzystający z muzyki w swoich materiałach na platformach społecznościowych takich jak Instagram i Facebook muszą pamiętać o prawnych aspektach jej wykorzystywania. Pamiętaj, że jako użytkownik tych platform zobowiązałeś(-łaś) się działać zgodnie z panującymi tam zasadami i regulaminami.

Baza Instagrama i Facebooka

Platformy społecznościowe rozwinęły się i zaoferowały twórcom internetowym, przedsiębiorcom oraz kontom firmowym dostęp do muzyki. Muzyka ta jest udostępniana użytkownikom platformy na określonych zasadach (tzw. licencji) i podzielona na dwie kategorie: utwory do użytku komercyjnego oraz do użytku niekomercyjnego.

Cel komercyjny

Prowadząc konto na Instagramie lub Facebooku, musisz wiedzieć, jaki jest jego cel –prywatny czy biznesowy. Ma to znaczenie dla ustalenia, z jakiego rodzaju muzyki możesz korzystać.

Wykorzystywanie muzyki w celach komercyjnych to takie, które nastawione jest na osiągnięcie zysku. Nie zawsze musi to być bezpośredni zysk finansowy. Nie należy utożsamiać celu komercyjnego wyłącznie z płatną reklamą.

Przykłady:
– promowanie usług i produktów,
– promowanie marki własnej,
– reklama produktu lub usługi,
– prowadzenie komunikacji firmy.

Niekomercyjne wykorzystywanie muzyki to używanie jej w celach osobistych, prywatnych. Nie jest ono nakierowane głównie na czerpanie korzyści finansowych.

W praktyce twórcy internetowi, przedsiębiorcy, influencerzy prowadzą swoje konta w celach komercyjnych, ponieważ celem ich kont jest pozyskanie klienta oraz sprzedaż.

Nie wiesz jak korzystać z muzyki w social mediach?

Sprawdź mój webinar Wykorzystywanie muzyki w social mediach!

Muzyka w celach komercyjnych

Na platformach Instagram oraz Facebook dostępne są dwie biblioteki. Pierwsza to kolekcja nagrań dostępna do wykorzystywania muzyki w celach komercyjnych. Druga to muzyka dostępna dla użytkowników, którzy prowadzą konto w celach prywatnych. Jest to tak zwana ogólna baza dźwięków.  

Muzyka do wykorzystania w celach komercyjnych znajduje się w kolekcji nagrań Facebooka. Stanowi ona zgodne z prawem źródło dźwięku do wykorzystania w Twoich materiałach na tych platformach. To właśnie tutaj znajdziesz utwory audio dopuszczone do użycia komercyjnego. 

Aby uzyskać dostęp do dźwięków do wykorzystania komercyjnego, wykonaj następujące kroki:

  1. Przejdź do sekcji Facebook w Creator Studio.
  2. Wybierz pozycję „Narzędzia kreatywne”.

Muzyka w celach niekomercyjnych

Korzystanie z dźwięków z ogólnej bazy Instagrama lub Facebooka jest dozwolone tylko na użytek prywatny. W ogólnej bazie znajduje się najbardziej popularna i trendowa muzyka. Zakazane jest używanie tych dźwięków do celów komercyjnych. 

Jak uniknąć naruszeń i problematycznych sytuacji?

Aby mieć pewność, że działasz zgodnie z prawem i regulaminem platformy, wykorzystując muzykę na Instagramie i Facebooku, musisz pamiętać o podstawowych zasadach, które warto przestrzegać.

  1. Sprawdź licencje i zasady wykorzystania muzyki.
  2. Nie publikuj materiałów zawierających zakazane treści – sprawdź zasady społeczności dla Instagrama i Facebooka.
  3. Twórz własną muzykę lub korzystaj z muzyki, która umożliwia wykorzystanie komercyjne.

Zrozumienie zasad wykorzystania muzyki na Instagramie i Facebooku zgodnie z prawem oraz regulaminami tych platform jest kluczowe, aby uniknąć problemów prawnych. . Dlatego warto poznać regulacje i korzystać z dostępnych narzędzi, aby cieszyć się muzyką na tych platformach bez obaw o konsekwencje prawne.

Dowiedz się więcej na temat wykorzystywania muzyki w social mediach. 

Obejrzyj moje szkolenie: kliknij, żeby przejść do oferty.


Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl

Stan prawny na dzień: 10.11.2023 r.


Bibliografia

  1. Regulamin kolekcji nagrań, Facebook, https://www.facebook.com/sound/collection/terms, dostęp: 10.10.2023 r. 
  2. Pobieranie bezpłatnych, legalnych utworów muzycznych i dźwięków, Facebook, https://www.facebook.com/business/learn/lessons/download-free-legal-music-sounds dostęp 2.10.2023 r.
  3. Korzystanie z kolekcji nagrań, Facebook, https://www.facebook.com/business/help/880459498798521?id=214359809769375 dostęp 2.10.2023 r.
  4. Zasady dotyczące muzyki, Facebook, https://www.facebook.com/legal/music_guidelines dostęp 9.10.2023 r.
  5. Muzyka na Instagramie, Instagram, https://www.facebook.com/help/instagram/402084904469945, dostęp 10.10.2023 r.

Źródło zdjęcia: Karolina Grabowska, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/smartfon-polaczenie-stol-przezroczysty-4195326/, dostęp: 10.11.2023 r.

Udostępnij

Natalia Stojanowska

Prawnik biznesowy. Wspieram przedsiębiorców, którzy skupiają swoje działania w internecie. Dostarczam poszukującym wsparcia prawnego, eksperckich porad i wskazówek dotyczących prowadzenia biznesu online. Założycielka projektu Tu Dział Prawny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *