Spis treści
Czy zastanawiałeś(-aś) się kiedyś, czym jest konkurs w social mediach? Większość osób potraktuje to pytanie niepoważnie, bo przecież konkurs jaki jest, każdy widzi, i nie wymaga to wyjaśnienia. Ale czy na pewno?
Większość osób wie, że konkurs to rodzaj akcji promocyjnej, który wymaga regulaminu. Konkurs w social mediach to ciekawa forma marketingu i promocji marki, dzięki któremu możesz pozyskać nowych klientów oraz obserwujących. Z pewnością pomoże Ci rozwinąć Twoje konto.
Czy warto zorganizować konkurs w social mediach?
Warto! Zorganizowanie konkursu z pewnością pomoże Ci zaangażować odbiorców do aktywności na Twoim profilu, dzięki czemu umocnisz relację, którą z nimi tworzysz.
Dlaczego warto inwestować w konkursy w mediach społecznościowych?
Organizując konkursy w social mediach, trzeba to jednak robić z głową, aby nie narazić się na odpowiedzialność administracyjną lub karną za zorganizowanie loterii promocyjnej.
Dzięki temu, że poznasz definicję konkursu, z pewnością unikniesz negatywnych konsekwencji związanych ze złym przeprowadzeniem go w swoich mediach społecznościowych.
Czym jest konkurs?
Konkursy w mediach społecznościowych to rodzaj przyrzeczenia publicznego. Jest to jego szczególna forma – przyrzeczenie publiczne nagrody konkursowej.
Przepisy prawa wyróżniają dwie formy przyrzeczenia publicznego:
1) przyrzeczenie publiczne zwykłe,
2) przyrzeczenie publiczne nagrody konkursowej.
Dlaczego warto znać to rozróżnienie?
Przyrzeczenie publiczne (zwykłe) to publiczne złożenie obietnicy, skierowane do jak najszerszego kręgu nieznanych osób, wydania nagrody temu, kto wykona czynność, na której ogłaszającemu zależy.
Przyrzeczenie publiczne nagrody konkursowej (w skrócie konkurs) to publiczne złożenie obietnicy, skierowane do jak najszerszego kręgu nieznanych osób, za najlepsze dzieło lub czynność wykonane w określonym terminie.
W obu przypadkach chodzi o pobudzenie większej ilości osób do działania. Jednak przyrzeczenia te różnią się od siebie.
Przykłady
Przyrzeczenie publiczne (zwykłe)
- nagroda za odnalezienie zguby
- nagroda za poprawne sprawowanie w zakładzie karnym
- nagroda za systematyczne publikowanie postów na Instagramie (wyzwanie)
- nagroda za komentarz pod postem
Każdy, kto wykona czynność, otrzymuje nagrodę. W przypadku odnalezienia zguby tylko raz można ją odnaleźć, więc nagroda będzie jedna.
Przyrzeczenie publiczne nagrody konkursowej
- nagroda za najlepszą pracę plastyczną
- nagroda za najlepiej wykonaną piosenkę
- nagroda za najlepszy komentarz pod postem
- nagroda za najciekawszą grafikę
- nagroda za najszybciej udzieloną odpowiedź
Wygrywa najlepsze dzieło lub czynność.
Rodzaje akcji promocyjnych
Rozwiązań jest kilka, a do każdej z form prawnych mają zastosowanie inne przepisy prawa. Dlatego aby zorganizować daną akcję promocyjną musimy najpierw wiedzieć, w jakiej formie chcemy ją zorganizować, dzięki temu ułatwimy sobie proces organizacji konkursu.
Czy zastanawiałeś/-aś się kiedyś jak konkurs w social mediach widzą prawnicy?
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl.
Stan prawny na dzień: 11.06.2021 r. Aktualizacja: 25.11.2022 r.
Bibliografia
1. Ustawa z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, tekst. jedn. Dz. U. z 2020.1740 ze zm.
2. W. Piechocki, Prawne zasady realizacji konkursów, Warszawa 1976 r.
Źródło zdjęcia: Ivan Samkov, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/smartfon-notatnik-dlugopis-notatki-7213436/, dostęp: 29.06.2023 r.