Spis treści
Do 31 grudnia 2020 r. klauzule abuzywne dotyczyły umów zawieranych z konsumentami. Obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. przepisy prawne zmieniły ten stan rzeczy i wprowadziły zakaz stosowania niedozwolonych postanowień umownych wobec trzeciej kategorii klienta – przedsiębiorcy na prawach konsumenta. Wprowadzone zmiany wymusiły na przedsiębiorcach, w szczególności tych, których głównym kanałem sprzedaży jest sklep online, dostosowanie regulaminu do nowych przepisów prawnych.
Zakaz stosowania niedozwolonych postanowień umownych wobec przedsiębiorcy na prawach konsumenta ma przeciwdziałać istniejącej dysproporcji pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawierają umowę.
Przedsiębiorca, który zawiera umowę z innym przedsiębiorcą, nie zawsze bowiem dysponuje odpowiednią wiedzą specjalistyczną lub doświadczeniem, aby w sposób prawidłowy ocenić tę umowę. Inaczej rzecz ujmując, przedsiębiorca na prawach konsumenta znajduje się w pozycji słabszej od swojego kontrahenta, gdyż nie zajmuje się tym, czego dotyczy umowa.
Przykład:
Marlena, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zamawia za pośrednictwem sklepu online zestaw segregatorów. Wykorzystuje je w jej małej działalności gospodarczej, gdyż trzyma w nich papierowe faktury i umowy. Marlena jest księgową. Pomimo że jest przedsiębiorcą, a zatem uważana jest za profesjonalistę, nie ma specjalistycznej wiedzy, aby ocenić, czy zakupione segregatory spełniają standardowe warunki dla transakcji, której przedmiotem są segregatory.
Co to są niedozwolone klauzule umowne?
Klauzule niedozwolone, znane także jako klauzule abuzywne lub niedozwolone postanowienie umowne, to postanowienia umowne, które nie zostały uzgodnione indywidualnie, kształtujące prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszające interesy konsumenta.
Jak stwierdzić, że mamy do czynienia z niedozwolonym postanowieniem umownym?
Z klauzulą niedozwoloną mamy do czynienia, gdy:
- umowa została zawarta z konsumentem albo przedsiębiorcą na prawach konsumenta,
- postanowienie umowy „nie zostało uzgodnione indywidualnie”,
- postanowienie kształtuje prawa i obowiązki konsumenta albo przedsiębiorcy na prawach konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy,
- jednoznacznie sformułowane postanowienie nie dotyczy „głównych świadczeń stron”.
Gdzie znaleźć przykłady klauzul niedozwolonych?
Kodeks cywilny zawiera przykładową listę niedozwolonych postanowień umownych.
Gdzie jeszcze można znaleźć postanowienia umowne, które zostały uznane za niedozwolone?
Prezes Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji (UOKiK) prowadzi pod adresem https://www.rejestr.uokik.gov.pl/ rejestr klauzul niedozwolonych. Do rejestru wpisywane są postanowienia uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przed 17 kwietnia 2016 r.
Natomiast decyzje prezesa UOKiK w sprawach niedozwolonych postanowień umownych znajdują się pod adresem: https://decyzje.uokik.gov.pl/bp/dec_prez.nsf.
Przykłady postanowień umownych, które zostały uznane za niedozwolone
Jak się bronić przed klauzulami niedozwolonymi?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę przedsiębiorcy, że stosuje niedozwolone postanowienie umowne, wskazując, że postanowienie to nie wiąże stron umowy. Jeżeli przedsiębiorca nie podzieli poglądu z kupującym – konsumentem lub przedsiębiorcą na prawach konsumenta, to kolejnym sposobem na podważenie niedozwolonego postanowienia znajdującego się w umowie jest postępowanie sądowe w ramach tzw. kontroli incydentalnej.
Dodatkowo konsument, rzecznik konsumentów, rzecznik finansowy, organizacja konsumencka lub zagraniczna organizacja wpisana na listę organizacji uprawnionych w państwach Unii Europejskiej może zgłosić Prezesowi UOKiK na piśmie zawiadomienie dotyczące podejrzenia naruszenia zakazu stosowania we wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowień umownych. Zawiadomienie takie musi zawierać:
- wskazanie przedsiębiorcy, któremu zarzucane jest stosowanie niedozwolonych klauzul,
- opis stanu faktycznego będącego podstawą zawiadomienia,
- wskazanie kwestionowanej klauzuli,
- uprawdopodobnienie jej abuzywności,
- dane zawiadamiającego.
Na podstawie zawiadomienia Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie administracyjne mające na celu zakazanie przedsiębiorcy wykorzystywania kwestionowanego postanowienia we wzorcu umowy.
Co to jest wzorzec umowy?
Wzorzec umowny (wzorzec umowy) to zbiór klauzul (postanowień), które są przygotowane na użytek przyszłych umów. Wzorzec umowny jest z góry opracowany jednostronnie przez podmiot zamierzający go stosować (przedsiębiorcę).
Regulamin sprzedaży (regulamin sklepu internetowego) to gotowy, z góry narzucony standard postanowień do wykorzystania przez strony, który nie podlegał wcześniej negocjacjom między stronami.
UWAGA!
Przedsiębiorcy na prawach konsumenta nie są objęci ochroną instytucjonalną konsumentów, która jest sprawowana przez Prezesa UKOiK oraz rzeczników powiatowych.
Jeżeli nie masz pewności, czy Twój regulamin jest zgodny z prawem – skontaktuj się ze mną i zamów audyt prawny Twojego regulaminu sklepu.
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.
Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl.
Stan prawny na dzień: 10.01.2021 r.
Źródło zdjęcia: Andrea Piacquadio, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/upraw-biznesmen-dajac-kontrakt-kobiecie-do-podpisania-3760067/, dostęp: 12.07.2023 r.