Skip to content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Menu
Menu
mniej niż 1 minuta minut

Regulamin sprzedaży

image_pdfimage_print

Sprzedajesz produkty lub usługi w sklepie online? A masz regulamin sprzedaży? Wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu bez założenia strony internetowej czy konta w social mediach. Wykorzystują oni kanały komunikacji do sprzedaży. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że istnieje różnica między sprzedażą online a sprzedażą offline.

Regulamin sprzedaży

Jeżeli sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi za pośrednictwem sklepu online, to musisz mieć regulamin sprzedaży. Dlaczego? 

Regulamin sprzedaży to nic innego jak umowa, którą zawierasz z klientem. Z uwagi na to, że umowa zawierana jest na odległość (nie widzisz klienta fizycznie i nie jesteście u Ciebie w biurze lub sklepie), to musisz spełnić obowiązki informacyjne wobec kupującego. Wynikają one z ustawy o prawach konsumenta. Przepisy tej ustawy częściowo stosuje się także do osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do CEiDG, tzw. przedsiębiorcy na prawach konsumenta

Regulamin sprzedaży vs. regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną

Nie na każdej stronie internetowej znajduje się sklep online, ale praktycznie każda strona internetowa zawiera takie elementy jak możliwość pozostawienia komentarza czy formularz kontaktowy. Wykorzystywanie takich elementów na stronie internetowej powoduje, że jako jej właściciel oferujesz usługi świadczone drogą elektroniczną. Zgodnie z przepisami musisz mieć regulamin takich usług

Jeżeli dodatkowo chcesz sprzedawać w sklepie online, to musisz mieć jeszcze regulamin sprzedaży. Aby nie mnożyć zbędnie dokumentów, najczęściej tworzy się jeden regulamin, który uwzględnia sprzedaż i świadczenie usług elektronicznych. Nazywa się go najczęściej regulaminem strony lub po prostu regulaminem. 

Regulamin sklepu internetowego – co musi zawierać?

Najważniejsze punkty, które powinny znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego to:

  1. Dane kontaktowe sprzedawcy (adres firmy, adres e-mail, numer telefonu, NIP)
  2. Wymagania techniczne do korzystania z usług elektronicznych 
  3. Opis oferowanych usług świadczonych drogą elektroniczną
  4. Zasady składania zamówienia
  5. Warunki zawierania umowy
  6. Sposoby i terminy płatności
  7. Forma i czas dostawy 
  8. Stosowane zabezpieczenie
  9. Wymagania techniczne i technologiczne do korzystania z produktu 
  10. Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość 
  11. Prawa własności intelektualnej
  12. Odpowiedzialność za produkt lub usługę 
  13. Zasady składania reklamacji 
  14. Pozasądowe sposoby rozwiązywania sporów
  15. Dane osobowe i pliki cookie
  16. Postanowienia końcowe

Po co Ci regulamin sprzedaży?

Regulamin sprzedaży pozwala Ci wywiązać się z wielu obowiązków prawnych. Dodatkowo stanowi podstawowe zabezpieczenie Twojego biznesu, o ile został dobrze przygotowany. 

Podsumowanie

Dobry regulamin z jednej strony powinien wyłączać Twoją odpowiedzialność w najszerszym możliwym zakresie, ale z drugiej strony nie może zawierać niedozwolonych zapisów. Musi być zrozumiały i kompleksowy.


Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej ani opinii prawnej. Zapoznaj się z notą prawną.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej pomocy związanej dostosowaniem się do zmian prawnych, napisz na napisz@tudzialprawny.pl

Stan prawny na dzień: 19.12.2023 r.


Źródło zdjęcia: Alex Green, Pexels, https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/crop-ankieter-piszacy-w-notatniku-i-rozmawiajacy-z-osoba-poszukujaca-pracy-5699480/, dostęp: 15.02.2024 r.

Udostępnij

Natalia Stojanowska

Prawnik biznesowy. Wspieram przedsiębiorców, którzy skupiają swoje działania w internecie. Dostarczam poszukującym wsparcia prawnego, eksperckich porad i wskazówek dotyczących prowadzenia biznesu online. Założycielka projektu Tu Dział Prawny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *